Trūksta informacijos?

Parašyk mums, ko trūksta šiame puslapyje.



Jei galvoji apie savižudybę

Kiekvienas turime savo slenkstį, už kurio skausmas darosi sunkiai ištveriamas ir norisi tiesiog nebebūti situacijoje, kurioje esi.

Gali būti, kad esi čia, nes galvoji apie savižudybę. O galbūt manai, kad apie savižudybę galvoja ar ją planuoja kas nors iš tavo artimųjų. Gal tau baisu.

Kartais sunkūs jausmai susikaupia, gali apimti neviltis, gali pasijusti vienišas/a ir nerasti su kuo apie tai pasikalbėti. Kiekvienas turime savo slenkstį, už kurio skausmas darosi sunkiai ištveriamas ir norisi tiesiog nebebūti situacijoje, kurioje esi. Tokiu metu ir gali kilti mintys nusižudyti. Norėdamas mirti, veikiausiai nori nebejausti to, ką jauti dabar. Kartu mumyse visada išlieka ir kita dalis – norime gyventi, tačiau kitokioje situacijoje. Tokią akimirką išbūti gali padėti suprantantis, priimantis žmogus.

Kaip sau padėti?

Neprivalai būti su sunkiomis mintimis ir jausmais vienas/a.

Nesvarbu, esi LGBT* žmogus ar ne, neprivalai būti su šiomis mintimis vienas/a. Net jei šiuo metu sunku tikėti, jog kažkas pasikeis ar kad verta ieškoti pagalbos, yra žmonių, kuriems rūpi. Jei tokio žmogaus neatrandi savo aplinkoje, gali pasikalbėti su Jaunimo linijos savanoriu (8 800 28888). Jis ar ji pasistengs tave suprasti ir nepamokslaus, nesmerks už tai, kokios tavo mintys ar koks/ia tu esi. Jei esi LGBT*, toks supratimas gali padėti ne tik išbūti su mintimis apie savižudybę, bet ir suteikti galimybę atvirai paskalbėti apie išgyvenamus sunkumus.

Sau gali padėti nelikdamas/a vienas/a.

Sau gali padėti nelikdamas/a vienas/a: būk su kitais žmonėmis, pasikalbėk su jais. Net jei nedrąsu ar nenori jiems atsiverti iki galo, papasakok tiek, kiek gali, nelik vienas. Nuoširdus pokalbis apie savižudybę padeda išbūti su šiomis mintimis. Kai nebesinori kalbėti, tiesiog nelik vienas ir būk su žmonėmis: išeik pasivaikščioti ten, kur bus žmonių, jei yra galimybė, susitik su kuo nors praleisti laiko.

Pasirūpink, kad aplinkoje nebūtų daiktų, su kuriais gali save sužaloti, venk pavojingų vietų. Nors savižudybę planuoti galima ilgai, tačiau pats veiksmas dažnai impulsyvus ir pašalinęs/usi pavojingus daiktus iš savo namų būsi saugesnis/ė.

Puslapyje „Tyla žudo gali sukurti savo atsigavimo planą, kurį galėsi panaudoti, kai kils minčių apie savižudybę. Plano turėjimas gali padėti jaustis tvirčiau, lengviau kontroliuoti save ir išbūti su mintimis apie savižudybę. Įtrauk į planą veiklas, kurios tau teikė malonumo, ir dalykus, kuriais užsiimdamas/a jautiesi ramiau.

Ilgalaikės pagalbos gali kreiptis į psichologą ar psichoterapeutą. Psichologas pasikalbės su tavimi apie sunkumus ir kartu galėsite pasižiūrėti, ką galima padaryti, kad būtų lengviau. Su psichoterapeutu dirbtumėte ilgesnį laiką ir siektumėte gilesnių pokyčių. Psichikos sveikatos centruose ir pedagoginėse-psichologinėse tarnybose gali gauti nemokamų konsultacijų. Jei mokaisi mokykloje, galbūt joje dirba mokyklos psichologas. Jei kreipsiesi į privačius specialistus, gali gauti mokamos pagalbos.

Jei apie savižudybę galvoja tavo pažįstamas žmogus

Nevenk žodžio „savižudybė“: žmogaus nepaskatinsi nusižudyti, o parodysi, kad nebijai ir esi pasiruošęs/usi kalbėti apie tai, kaip jis ar ji jaučiasi.

Gali būti, kad šiuo metu nepatiri sunkumų, ir užėjai čia iš smalsumo. Nei vienas nesame apsaugoti nuo sunkių išgyvenimų ir sudėtingų situacijų.

Jei šiuo metu negalvoji apie savižudybę, bet rūpiniesi artimu ar pažįstamu žmogumi, gali būti sunku suprasti, kaip jis ar ji jaučiasi, jei galvoja apie savižudybę. Emocinis skausmas kartais panašus į fizinį: prisimink, kai tau skaudėjo kurią nor kūno vietą taip stipriai, jog atrodė, kad geriau tą akimirką būtų išvis jos neturėti. Kai skausmas praėjo, ši mintis veikiausiai atitolo. Panašiai gali jaustis apie savižudybę galvojantis žmogus.

Pasiūlyk šiam žmogui pasikalbėti. Pokalbio metu susilaikyk nuo patarinėjimų ir vertinimų. Pamėgink tiesiog prisėsti šalia žmogaus ir išklausyti, kaip jis gyvena. Nevenk žodžio „savižudybė“: žmogaus nepaskatinsi nusižudyti, o parodysi, kad nebijai ir esi pasiruošęs/usi kalbėti apie tai, kaip jis ar ji jaučiasi.

Pagalba telefonu visoje Lietuvoje

Yra net kelios emocinės paramos telefonu tarnybos, į kurias gali kreiptis, kai išgyveni sunkumus.

Jaunimo linija
Budi savanoriai konsultantai
Tel. 8 800 28888
Darbo laikas: I-VII visą parą

Vaikų linija
Budi savanoriai konsultantai, profesionalai
Tel. 116111
Darbo laikas: I-VII 11:00 – 21:00

Linija Doverija (pagalba teikiama rusų kalba)
Budi savanoriai konsultantai. Linija skirta paaugliams ir jaunimui.
Tel. 8 800 77277
Darbo laikas: II-VI 16.00 – 20.00

Pagalbos moterims linija
Budi profesionalai, savanoriai konsultantai
Tel. 8 800 66366
Darbo laikas: I-VII visą parą

Vilties linija
Budi profesionalai, savanoriai konsultantai
Tel. 116 123
Darbo laikas: I-VII visą parą

Pagalba internetu

Pagalbos taip pat gali sulaukti internetu.

išgirsti
Rašyti: parama@isgirsti.lt
Atsako per tris dienas

Jaunimo linija
Registruotis ir rašyti: www.jaunimolinija.lt
Atsako per dvi dienas

Vaikų linija
Registruotis ir rašyti: www.vaikulinija.lt
Atsako per dvi dienas

Pagalbos moterims linija
Rašyti: pagalba@moteriai.lt
Atsako per tris dienas

Vilties linija
Rašyti: vilties.linija@gmail.com
Atsako per tris darbo dienas

Nuorodos

Trūksta informacijos?

Susiję straipsniai